Hiken in Tanzania voor het goede doel: het verhaal

In oktober kon je lezen dat Linda van Kortenhof-Bastian met 17 andere deelnemers voor het goede doel (Amref Flying Doctors) de Africa Hike in Tanzania ging doen. Intussen is het haar gelukt om ruim € 5.000, – sponsorgeld op te halen en heeft ze de hike voltooid. Hieronder lees je van dag tot dag over haar avontuur. Wil je liever de video’s en foto’s bekijken? Bekijk dan mijn Facebookpagina (hikinglinda42): (7) Facebook

Dag 0, 4 november: reisdag naar Tanzania!

Eindelijk in Tanzania, hier had ik al maanden naar uitgekeken! Op het moment dat we aankwamen was het al donker en regende het flink. Na de paspoort- en visum controle en verzamelen van de koffers reisden we met bus van de luchthaven Kilimanjaro naar Parkview Inn, dat op een uur rijden van het vliegveld in Moshi ligt. In onze lodge proostten we op het begin van ons avontuur en al gauw gingen we snel naar bed, want de volgende dag stond ons de eerste hike vol nieuwe indrukken te wachten!

Dag 1, 5 november: Sunset hike, Moshi → Lushoto 4 uur hiken

De echte start van de hike! Via de Pare Mountains reden we met de bus naar de West Usambara Mountains. In Lushoto wandelden we naar de Kisasa waterval die bruin en wild was vanwege de hevige regenval. Vervolgens reden we met de bus richting Irente waar de Afrika Hike officieel van start ging. De eerste hike begon meteen met een stevige klim in de regen. Na een uur door de modder ploeteren kwamen we aan bij Eco Paradise Farm (op 1630 meter) waar we in een tent sliepen.

Dag 2, 6 november: Rainforest hike, Lushoto → Magamba Forest 5 uur hiken

Vanuit Eco Paradise Farm startten we met een 3 uur durende hike richting ons eerste projectbezoek. We bezochten een ziekenhuis waar Amref samen met het lokale zorgpersoneel de zorg voor hiv/aids patiënten verbeterd. We kregen te horen hoe mensen in deze kliniek de juiste zorg krijgen, hoe men voorlichting geeft in de dorpen en hoe lokaal zorgpersoneel wordt opgeleid. Na het projectbezoek en een flinke stortbui vervolgden wij de hike door de Magamba Nature Forest Reserve. Na deze flinke hike kwamen we aan bij Magamba Forest Campsite. Deze indrukwekkende dag sloten we gezellig met z’n allen af en sliepen wij in een tent, midden in het bos bij een klein meertje.

Dag 3, 7 november: Magamba forest hike, Magamba Forest → Lukozi 6 uur hiken

Vandaag stond er een prachtige en pittige route op de planning door Magamba Forest. In dit heuvelachtige gebied hiketen we door lokale dorpjes en kwamen we veel akkerbouw tegen. Hier zagen we hoe de bevolking zich bezighoudt met het bewerken van het land en hoe de grond wordt onderhouden. Na de lunch kregen we te maken met flinke regenbuien. Gelukkig konden wij bij een school schuilen. De kinderen waren erg nieuwsgierig en al gauw zongen wij samen liedjes. Na de pittige en natte, glibberige wandeling finishten we in Lukozi. Daar werden wij hartelijk ontvangen door de familie van Homestay Bushbaby.

Dag 4, 8 november: Sisters hike, Lukozi → Rangwi 5 uur hiken

Na een vochtige en rumoerige nacht in de tent liepen we ‘polle polle’ (rustig aan) via dorpjes en akkers door het heuvelachtige landschap met veel akkerbouw en Eucalyptusboomplantages. Die roken we goed! In de dorpjes werden we geroepen en gevolgd door de vele nieuwsgierige kinderen. Het was een flinke wandeling, maar zeker prachtig! Uiteindelijk kwamen we aan bij de Sisters (de nonnen) waar we overnachtten en onze spullen konden laten drogen. Vandaag had ik echt veel kippenvel momenten gehad, zo mooi! En de zon scheen zowaar de hele dag!

Dag 5, 9 november: Viewpoint hike, Rangwi → Mambo 5,5 uur hiken

Vandaag hiketen we van Rangwi Sisters naar Magumba View. De hike was pittige, maar een mooie beklimming. We liepen door diverse landschappen: dorpjes, regenwoud, ankers en een moeras. Halverwege de dag kwamen we aan op onze volgende logeerplek: Magumba view. Dit is een indrukwekkende plek boven op een heuvel, uitkijkend over Maasai Land. Na de lunch kregen wij speciaal bezoek van de mensen die een sleutelrol vervullen bij het stoppen van meisjesbesnijdenis: dorpsoudsten, voormalig besnijdsters, trainers en de meisjes zelf. Van hen hoorden we uit eerste hand hoe ze gestopt zijn met meisjesbesnijdenis in hun gemeenschap. Dat ging stap voor stap, want een eeuwenoude traditie doorbreek je niet zomaar, daar is draagvlak en vertrouwen voor nodig. Het was een bijzonder bezoek met emotionele en indrukwekkende verhalen.

Dag 6, 10 november: Downhill hike, Mambo → Mkomazi 5 uur hiken

De hike van vandaag startten we op 1900 meter hoogte om vervolgens te dalen naar 600 meter hoogte richting Bwiko, op een prachtige single donkey trail. Het was de zwaarste hike van de week, mijn benen protesteren heftig tegen het constant naar beneden lopen. Gelukkig maakte het uitzicht op het Masaai land alles goed. Beneden stonden auto’s klaar om ons naar Same te brengen, dat ligt in Mkomazi National Park. In dit park kwamen we een aantal wilde dieren tegen. Daarna gingen we naar het kamp in het park tussen de wilde dieren waar we ook sliepen en samen de laatste nacht feestelijk afsloten.

Dag 7, 11 november: Safari hike, Mkomazi → Moshi 2,5 uur hiken

Na een nacht in de tent maakten wij ons klaar voor een walking safari door het Mkomazi National Park. We werden begeleid door twee rangers die ons alles konden vertellen over de natuur, karkassen en de dieren. Doordat het zo nat was, waren er helaas weinig dieren te spotten. Na deze allerlaatste hike vierden wij onze finish met een officieel moment. Daarna reden we met de bus naar de Kia Lodge, naast Kilimanjaro Airport. Vanuit hier namen we de terugvlucht naar Nederland, met veel mooie herinneringen aan Africa Hike 2023.

I did it! Al met al ben ik heel blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan. Ik had het niet willen missen. Met een groep van 21 mooie mensen heb ik 7 dagen gewandeld (ruim 100km) door alle landschappen die Tanzania kent. Het was een mooie ervaring met emotionele momenten en pittige wandelingen/ uitdagingen. Ondanks mijn lichamelijke ‘beperking’ (fibromyalgie) wilde ik dit avontuur en uitdaging met mijn lichaam aangaan. En trots dat ik was toen ik finishte! Mijn ervaring: laat jouw beperking je niet in de weg staan en doe waar je van droomt!